Alternatieve brandstof nieuwe veerboten Doeksen |
In juli 2020 en januari 2021 nam rederij Doeksen twee nieuwe veerboten in de vaart om passagiers van en naar de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland te vervoeren. Hiermee is de vloot van veerboten op de Waddenzee niet alleen vergroot, maar is er ook een brandstofsoort bij gekomen. De ‘Willem Barentsz’ en ‘Willem de Vlamingh’ varen namelijk op LNG, kort voor Liquified Natural Gas.
Zoals de naam al zegt is LNG een vloeibaar aardgas. Het aardgas (methaan) wordt gekoeld tot een temperatuur van -162 graden Celsius, waardoor het 600 maal in volume afneemt. Zo wordt een zeer compacte en schone brandstof gecreëerd. Simpel gezegd: door het te koelen tot een vloeistof kan er in één keer veel meer worden opgeslagen.
Voordelen en aandachtspunten
Doeksen deed al sinds 2003 onderzoek naar een alternatieve brandstof voor de eigen schepen. Samen met andere partijen kwamen de rederij tot een visie voor een veerboot die zo weinig mogelijk impact heeft op de natuurlijke omgeving. Uit het onderzoek kwam naar voren dat LNG in combinatie met energieopslag en warmte-terugwinning het meest efficiënt zou zijn. Enkele voordelen die Doeksen noemt: minder uitstoot, schonere motoren en een grotere actieradius.
Bijeenkomsten voor hulpdiensten
Naast de voordelen van zo’n nieuwe brandstof zijn er ook aandachtspunten voor de fysieke veiligheid en veiligheid van hulpverleners. Want wat kan er gebeuren met deze brandstof? Op welke manier worden de veerboten gebunkerd met de brandstof? Hoe moet een incident bestreden worden waarbij LNG is betrokken? Al deze vragen zijn vooraf gesteld en besproken in het contact tussen Doeksen en diverse hulpverleningsdiensten. Brandweer Fryslân was in het vergunningstraject actief betrokken om te kunnen adviseren op de fysieke veiligheidsaspecten. Ook organiseerde Doeksen bijeenkomsten voor hulpdiensten om kennis te maken met de nieuwe schepen. |
|
|